Scratch Junior unplugged

Deze activiteit is een wereldwijde primeur! Scratch Junior is de befaamde app om kleuters de eerste stappen in het coderen te laten zetten. Welnu, wij maakten er een heus "unplugged" spel van: met dezelfde symbolen als in de app, stuur je je kleuters doorheen het algoritme. 

De kleuters voeren de commando's op de kaartjes uit als echte robotjes.

Katholiek onderwijs

  • MZrt3: afstand, bewegingsrichtingen en -banen juist inschatten en de meest efficiënte kiezen (pictogrammen ivm richting als symbolen hanteren).
  • MUge2: De muzische bouwstenen beleven, herkennen, onderzoeken en hanteren (drama > rol).
  • WDlw7: Leerlingen kunnen logisch en algoritmisch denken.

Vorm samen met de leerlingen een kring om de spelinstructies voor te stellen. Begin met de pijlen en geef duidelijk aan dat het aantal stippen, het aantal verschillende stappen wil zeggen. Integreer vervolgens één kaart met een geluid. 

Voer ongeveer vijf stappen uit. Indien je merkt dat deze stappen behoorlijk goed lukken, voeg er dan een aantal stappen aan toe. 

Geef vervolgens de kleuters de mogelijkheid om te kiezen in welk dier ze zichzelf willen transformeren. 

De kleuterleid(st)er start met het uitzetten van het stappenplan, het algoritme. Maar in een volgende fase kunnen de kleuters ook elkaar 'programmeren': de ene kleuter is dan de computer, de andere kleuters zijn de robotjes.

Druk de downloadbare bijlage af. Dit kan je doen op A4 formaat maar het is ook mogelijk om twee kaarten per pagina te printen (A5).

Hierna kan je meteen aan de slag!

Je hebt geen speelveld of speelbord nodig.

Meld je aan om bestanden te downloaden. Nog geen account? Registreer je meteen.

Leeftijdscategorie
2de kleuterklas
3de kleuterklas
Vaardigheden
Communiceren
Computational thinking
Kritisch denken
Probleem oplossen
Zelfregulering
Kaartspel afbeelding
Meld je aan om bestanden te downloaden. Nog geen account? Registreer je meteen.