Berenjacht opdrachtkaartjes

Tijdens deze corona-tijd gaan heel wat ouders met hun kind op berenjacht. 
Om deze berenjacht te verrijken hebben we bij Codescooljr een aantal opdrachtkaartjes ontworpen. Elke kleuter krijgt na een bepaald aantal beren gezien te hebben een opdrachtkaartje (aantal beren zelf te bepalen).
Het is de bedoeling dat kleuters zelf een opdrachtkaartje uit een grabbelzak of doos nemen en deze vervolgens uitvoeren. De opdrachtkaartjes zijn visueel duidelijk voor kleuters waardoor ze zelf kunnen achterhalen wat de opdracht juist is. 

Bespreek vooraf hoeveel beren je kleuter(s) moet(en) gezien hebben om een opdracht uit te voeren. 
Laat hen na dat aantal beren een kaartje trekken uit een grabbelzakje of doosje. 
De kaartjes zijn opgebouwd aan de hand van symbolen waardoor kleuters zelf kunnen achterhalen wat ze juist moeten doen.

kleurenKleuren zoeken
Deze opdrachtkaartjes staan voor het zoeken van een bepaalde kleur en het nemen van een foto hiervan. De kleur wordt aangegeven aan de hand van het kleurenpallet ernaast.

neem foto vanNeem een foto van…
Bij deze opdrachtkaartjes moeten kinderen een foto nemen van het voorwerp dat aangegeven staat op het kaartje. Dit kan zowel een bloem, een knuffel als een brievenbus zijn.

robotRobbie de robot
Bij dit opdrachtkaartje verandert het kind in een robot. Deze robot zal tien stappen moeten zetten net zoals een robot dat zou doen.

 

Verander in...

verander in

Bij dit opdrachtkaartje veranderen kleuters in een bepaald dier. Dat dier staat afgebeeld op het opdrachtkaartje. Daarnaast zie je een bepaald cijfer staan. Dit cijfer staat voor het parcours dat de kleuter zal uitvoeren, net zoals dat dier dat zou doen. Voor elk nummer bestaat er een bepaalde code. Dit zijn de oranje kaartjes. Zoek de juiste code en voer dit uit zoals een leeuw, kikker, muis, paard, olifant of schildpad.

We kozen ervoor om de codes er net zoals bij de Bee-Bot en tal van andere robots uit te laten zien.

De codes zijn als volgt:

codes

 

Het enige wat je vooraf hoeft te doen is het afprinten en uitknippen van de opdrachtkaartjes (zie downloads).
Stop deze vervolgens in een grabbeldoosje of zakje en ga meteen aan de slag.
 

Meld je aan om bestanden te downloaden. Nog geen account? Registreer je meteen.

Leeftijdscategorie
2de kleuterklas
3de kleuterklas
Vaardigheden
Computational thinking
Creatief denken
ICT-basisvaardigheden
Probleem oplossen
berenjacht
Meld je aan om bestanden te downloaden. Nog geen account? Registreer je meteen.