Programmeer de robot!
Deze activiteit is gelijkaardig aan de activiteit in onderstaande video.
De juf zal geprogrammeerd worden door de kleuters. Op die manier ontdekken kleuters meteen waar er zaken ontbreken binnen de instructies.
Door deze activiteit merken ze hoe belangrijk het is om correcte en volledige instructies te geven aan een computer.
Bron: CodeKinderen - Olaf de Robot - Hagelslagrobot
De kleuters krijgen de mogelijkheid om de juf te programmeren. Dit kan binnen verschillende thema's plaatsvinden en heeft diverse mogelijkheden. Zo kunnen de kleuters de juf bijvoorbeeld een boterham laten beleggen, haar tanden poetsen, haar handen wassen enzovoort.
Door deze activiteit ontdekken kleuters dat het belangrijk is om volledige en correcte instructies te geven aan een computer.
Katholiek onderwijs
- IVoc4: De leerlingen kunnen alleen en met anderen kritisch reflecteren op ervaringen en bevindingen en daaruit leren.
- TOmn1: Een mondelinge boodschap verwerken.
- IVzv3: Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren.
OVSG
- DB-NL-LUI-02.06: Een mondelinge boodschap in een concrete situatie begrijpen.
- DB-NL-TBS-03.05: Reflecteren op aspecten van communicatie als zijzelf zender zijn: situatie, middel, aanpak, effect.
- DB-NL-LUI-02.04: Een instructie van een andere kleuter begrijpen.
Vertel de kleuters dat de juf in een robot zal veranderen en dat ze handelingen zal uitvoeren om tot een bepaald doel te komen.
Dit kan zijn: tanden poetsen, veters strikken, een boterham beleggen...
Leg al het materiaal klaar op de tafel en geef één leerling de mogelijkheid om de instructies te geven.
Wanneer je merkt dat de instructies niet voldoende duidelijk zijn of dat een stap fout wordt uitgevoerd, zeg dan 'error error'.
Bespreek vervolgens wat fout liep bij de instructies.
Wanneer je merkt dat dit goed lukt, kan je een kleuter aanstellen die verandert in een robot.
Het enige wat je vooraf hoeft te doen is ervoor zorgen dat al het materiaal dat nodig is om de activiteit uit te voeren aanwezig is.