Waar is...

Er is in de klas een voorwerp zoek (bijvoorbeeld de klaspop). 
Bespreek samen met de leerlingen waar dit voorwerp kan liggen. Som de verschillende plaatsen op en bedenk vervolgens een logisch zoekalgoritme (waar eerst kijken en waar vervolgens). Eén kleuter verandert in een robot. Deze robot wordt geprogrammeerd door een aantal andere leerlingen en gaat op zoek doorheen de klas. 

Er is in de klas een voorwerp zoek (bijvoorbeeld de klaspop). Bespreek samen met de leerlingen waar dit voorwerp kan liggen. Som de verschillende plaatsen op en bedenk vervolgens een logisch zoekalgoritme (waar eerst kijken en waar vervolgens). Eén kleuter verandert in een robot. Deze robot wordt geprogrammeerd door een aantal andere leerlingen en gaat op zoek doorheen de klas. 

Katholiek onderwijs 

  • IVoc4: De leerlingen kunnen alleen en met anderen kritisch reflecteren op ervaringen en bevindingen en daaruit leren
  • TOmn1: Een mondelinge boodschap verwerken.
  • IVzv3: Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren

 

OVSG

  • DB-NL-LUI-02.06: Een mondelinge boodschap in een concrete situatie begrijpen.
  • DB-NL-TBS-03.05: Reflecteren op aspecten van communicatie als zijzelf zender zijn: situatie, middel, aanpak, effect.
  • DB-NL-LUI-02.04: Een instructie van een andere kleuter begrijpen.

Werk samen met een klein aantal kleuters. 
Vertel hen dat je iets verloren bent. Dit kan bijvoorbeeld de klaspop, een kleedje van een bepaalde pop of een specifieke knuffel zijn. 
Vraag hen of ze een idee hebben van waar dit voorwerp kan liggen. 
Som de verschillende locaties vervolgens op en vraag hen waar ze zouden starten met zoeken en waar ze vervolgens zouden zoeken (zoekalgoritme). 
Wanneer je dit besproken hebt, verandert één van de leerlingen in een robot. Deze robot wordt bestuurd door een andere kleuter. Deze kleuter geeft concrete instructies aan de robot. De robot mag enkel de gegeven opdrachten uitvoeren. 

Op die manier leren de kleuters dat het geven van gerichte instructies heel belangrijk is. 

Voor deze activiteit moet je vooraf een voorwerp verstoppen. 
Het kan ook handig zijn om een blad papier en een potlood bij de hand te hebben. Op die manier kan je neerschrijven op welke plaatsen ze zouden zoeken. 

Leeftijdscategorie
3de kleuterklas
Peuterklas
Vaardigheden
Communiceren
Computational thinking
Probleem oplossen
Zelfregulering
waar is logo
Meld je aan om bestanden te downloaden. Nog geen account? Registreer je meteen.