Werkblad: werk de ketting af

shgRobbie heeft een kralenketting gemaakt, kan jij ze afwerken? 

Algortime is één van de vier belangrijkste componenten binnen computationeel denken en kan ontwikkeld worden vanaf jonge leeftijd. Ook binnen het leerplan wiskunde wordt gefocust op algoritmes. Dit werkblad kan leerlingen hierin ondersteunen.

Bij dit werkblad is het de bedoeling dat leerlingen op hun eigen niveau het algoritme afwerken.

Daarom zijn er verschillende werkblaadjes op verschillende niveaus (zie aantal sterren in de hoofding). Daarnaast hielden we ook rekening met het feit dat niet elke school de mogelijkheid heeft om een kleurenkopie te maken voor elke leerling. In bijlage vind je zowel zwart-wit werkbladen als kleurenversies.

Katholiek onderwijs

  • WDlw7: Logisch en algoritmisch denken.

 

OVSG

  • OD WI 3.4: Kunnen vanuit een patroon een rij of een reeks dingen verder zetten. In het patroon kunnen aantallen (beperkt tot 5) en/of kwalitatieve kenmerken (beperkt tot twee gemeenschappelijke) voorkomen.

Leid deze activiteit in aan de hand van een concreet voorbeeld van een kralenketting.
Start met een eenvoudig algoritme en bouw de moeilijkheidsgraad op. Op die manier kan je het niveau van de verschillende leerlingen achterhalen.
 

Bepaal welke leerling op welk niveau zal kunnen werken.
Indien je merkt dat dit te eenvoudig is kan je de leerlingen uitdagen met een hoger niveau.

Meld je aan om bestanden te downloaden. Nog geen account? Registreer je meteen.

Leeftijdscategorie
2de kleuterklas
3de kleuterklas
Vaardigheden
Computational thinking
Probleem oplossen
afbeelding
Meld je aan om bestanden te downloaden. Nog geen account? Registreer je meteen.